WANITA IDAMAN SYURGA

Home


Ciri-ciri wanita idaman syurga terdiri daripada 4 iaitu menjaga solat, puasa,maruah diri dan taat kepada suami.
Sumber : Ustazah isma' Harun 

1. Menjaga Solat
- Untuk mendapatkan solat yang sah perkara pertama adalah hendaklah menjaga wudhu'.Nampak senang tetapi bagi golongan wanita ia bukan mudah kerana perlu membersihkan di tempat anggota wudhu' terutamanya muka disebabkan kebanyakannya suka bersolek.kita kene pastikan air mengalir. Kemudian khusyuk dalam solat.Ia juga bukan perkara yang mudah kerana saat kita menunaikan solat pasti ada iblis yang mengganggu ketenteraman. Sebolehnya kita perlu menangkis godaan tersebut. 

2. Menjaga Puasa
Menjaga puasa adalah bukan setakat makan dan minum tetapi menjaga mulut daripada terkeluar perkataan yang keji. Sentiasa menjaga penulisan daripada menulis perkara yang tidak elok.Puasa dapat mendisiplinkan kita dan membentuk akhlak yang baik.

3. Maruah diri
Perkara yang ketiga adalah menjaga maruah diri. menjaga diri,cara percakapan dan tahap sosial terutama bersama yang bukan mahram. Ia adalah termasuk menjaga pemakaian dan penampilan agar tidak keterlaluan dan mendatangkan fitnah.Tegas dalam bersuara ketika bercakap dihadapan lelaki

4. Taat suami
Perkara yang terakhir pula adalah mentaati dan memuliakan suami. Jika belum bersuami hendaklah mentaati ibu bapa.Jika ibu bapa sudah meninggal hendaklah sentiasa mentaati perintah Allah. Mentaati suami bukan bersyarat suami itu baik.Tatapi mentaati suami kerana Allah secara tidak bersyarat.

Contoh wanita-wanita yang memiliki sifat idaman syurga antaranya adalah seperti mariam, saidatina khadijah,saidatina fatimah dan asiah isteri firaun.

"Ya Allah jadilah kami golongan wanita idaman syurga"
  

Comments

Popular posts from this blog

Doa untuk membebaskan diri dari Neraka

Surah Amalan : al-Ghafir ayat 44